lördag 12 oktober 2013

MessiBorzoi, en perfekt nattjobbshund!

Messi som alltid varit morgontrött, ja hon är ju kvällstrött också, är den perfekta nattjobbshunden.
Jag har jobbat natt under oktober månad, vilket gör att Messi sover borta på natten och hemma med mig på dagen, vilket verkar vara något som hon trivs med. 
I hennes ögon, där vila är ganska högt prioriterat under en dag, så måste det bara vara perfekt. 
Den dag jag jobbat natt, så kommer jag hem, tvingar ut henne på rastning, därefter in och sova, dvs lycklig hund. Jag kan vakna lite för tidigt ibland,  men så tittar jag på min håriga sängkamrat, som sover som som en stock. Man kan tro att det är hon som jobbat natt?!
På förhoppningsvis eftermiddagen, brukar jag vakna till och inse att hunden behöver ut och vad gör hunden....sover! Går upp och efter ett tag kommer fröken M, som sträcker på sig och gäspar och verkar tänka "hade varit skönt att ligga kvar, men jag inser nog att jag behöver gå ut"

Vi brukar ta oss en timmes promenad, då jag vaknar efter natt jobb och idag var hon duktigast i världen på inkallning. Hon har ju varit halt ett tag men vi har börjat med ganska normala promenader nu och det verkar fungera, utan att hältan kommer tillbaka. Jag har ju henne lös i skogen och det innebär att man får ha koll på långnäsan så att hon inte tar upp ett spår, vädrar eller ser något på långt håll, vilket kan resultera i en försvunnen Borzoi!
Vi tränade även på det fria följet, en bit och det fungerade ganska bra. Hon tycker ju att hon ska bestämma, så hon försöker bestämma takten och sackar efter. Men skam den som ger sig, en envis Borzoi har en ännu envisare matte!

Är det dags för ytterligare en eller två nätters jobb, så försöker jag gå och lägga mig en stund till innan. Messi är ju såklart lycklig över att få sova mer med sin matte. När jag skaffade Messi visste jag inte mycket om Borzoier, men med facit i hand, två år senare kan jag bara konstatera att det är en utmärkt nattjobbshund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar