fredag 4 oktober 2013

27/9, Viltspår med älginslag!

Kan ju säga att jag är väldigt trög i vissa fall. Messi är jätteduktig och spåra och jag har fortfarande inte gjort något anlagsprov, vilket gör att vi heller inte kommer ut och tävlar. Vi tränar dock en del, men det är ingen ursäkt.

Denna dag lade jag ett ca 250 m långt spår med 4st vinklar, varav 2st med bloduppehåll och liggtid 4,5h.

På eftermiddagen så var det dags att gå spåret. Messi som gillar att spåra, visste då jag bara släppte ut henne ur bilen att det var dags att jobba.

Hon tog spåret direkt och gick med näsan, som ett strykjärn i backen, som vanligt.
Började ca 100m  vid sidan av en äng, därefter...
Första vinkeln höger - check.
Ut på ett kalhygge, med svår terräng.
Cirklar och vädrar i luften, men snabbt tillbaka i spårkärnan.
Andra vinkeln höger, med 5m bloduppehåll innan vinkeln och 5 m efter vinkeln - check.
Tredje vinkeln vänster - check.
Stannar och vädrar, fortsätter i spårkärnan och helt plötsligt precis bredvid där jag lagt mitt spår - en hög med älgspillning. Hm. Messi luktade på den stannar och vädrar i luften, sedan tittar hon åt höger och jag med. Där står en stor och ståtlig älgtjur och min tanke var, nu går hon på älgen, men hon var riktigt duktig och fortsatte med sitt spår. Stor eloge till Messi, som vara så fokuserad, så tids nog gör vi vårt anlagsprov också.

Skogens Konung i viltspåret


1 kommentar: